fredag 16 december 2016

Virkad tomtenisse med knorr




Att tänka på när man virkar efter mina mönster

Varsågod att använda mina mönster fritt. men glöm inte att ange mig som mönster designer och att länka till den här bloggen. Det hade också varit roligt att få se era resultat, så skicka gärna en länk eller bild! Kommentera gärna om det finns frågor kring mönstret, eller om något fel upptäcks.


Tomtenisse med knorr

Nissen blir ca 15-16cm hög från botten och upp till tofsen på luvan.
Material:
Garn: Tilda från Svarta Fåret Lillagarnboden.se
Virknål nr 3. Jag virkar ganska hårt om man virkar lösare så byt till virknål2,5
Vadd 
Piprensare, ca 12 cm
Textil lim
Små bitar hobby filt till de små hjärtana på Nissens mage
Säkerhetsögon 6 mm
Granulat Hittar man hos Stoff & Stil
Färg till de små kind rosorna hittar man hos Panduro  
Lite restgarner till broderi och luva. Jag har här använt mig av ett tunt ullgarn.


*-* Betyder varvet ut
tills betyder att man virkar samman 2 maskor
Virkas i spiral så märk med en garn markör eller en bit garn där varvet börjar. OBS! Detta är mycket viktigt för att slutresultatet ska bli bra

Näsa
Lägg upp 2lm i beige garn

v1   6fm i 2:a lm från nålen.

V2   
*1 fm, 2 fm i nästa m *= 9m

V3*1 fm i varje m* = 9m

V5   *2fm tills* 
Tag av garnet men spara en bit som du använder när du syr fast näsan

Huvud och kropp
Lägg upp 2lm med beige garn

v1   6 fm i 2:a lm från nålen
v2   *2 fm i varje fm* =12 maskor

v3   *1 fm, 2 fm i nästa m * =18m

v4   *2 fm, 2 fm i nästa m* =24m
v5   *3 fm, 2 fm i nästa m* =30m

V6   *4fm, 2 fm i nästa m* =36m

V7-13  *1 fm i varje m* = 36m
14   Byt till den färg du vill ha på kroppen *1 fm i varje m* =36m

v15  *5 fm, 2 fm i nästa m* = 42m 

V16-28 *1 fm i varje m* = 42m
När man har virkat några varv med kroppens färg är det dags att sätta dit ögonen och den lilla näsan




Det kan vara besvärligt att sätta dit ögonen, jag töjer ut den lilla plastrundeln genom att trycka ner den flera gånger på en mindre sax.




Fyll huvudet och en stor del av kroppen med vadd.



V29 *4fm, 2 fm tills* =36m

V30 *3 fm, 2 fm tills*   =30m
V31*2 fm, 2 fm tills*  =24m
Tag av garnet och fäst tråden.



Virka en liten Bottenplatta.



Lägg upp 2lm
v1   6fm i 2:a lm från nålen
v2   *2fm i varje m* =12m

v3   *1 fm, 2 fm i nästa m * =18m
Tag av garnet men spara en bit som du använder när du syr fast bottenplattan.






Arm 2 st.





Lägg upp 2lm i beige garn

v1   6fm i 2:a lm från nålen

v2   *2fm i varje m* =12m

v3   *5fm, 2fm i nästa m* Upprepa 2 gånger = 14m
Byt färg

V4-6   *1 fm i varje m* = 14m

V7  *5fm, 2fm tills * Upprepa 2 gånger = 12m
V8-10   *1 fm i varje m* = 12m

V11 *2fm tills* =6m
V 12 *2fm tills* =3m
Tag av garnet men spara en bit som du använder när du syr fast armen

Luva
Lägg upp 2lm i den färg du vill ha på luvan.
v1   6fm i 2:a lm från nålen OBS! dra inte igen det lilla hålet som blir, det ska användas senare när man ska sätta in garn tofsen

v2-15   *1fm i varje m*
16   *1fm, 2fm i nästa m* =9m

17  *2fm, 2fm i nästa m*=12m

v18   *3fm, 2fm i nästa m*=15m
fortsätt att öka på samma sätt genom att göra en fm mer på varje varv mellan ökningarna tills du har gjort *12fm, 2fm i nästa m*=42m
19-24   *1fm i varje m* =42m

V25  *4fm, 2 fm i nästa m*. 1fm var i de återstående 2fm =50m
V26-27 *1fm i varje m* =50m
Tag av garnet och fäst 


Montering:
Fyll i den resterande kroppen med granulat, tryck till ordentligt så att kroppen blir stadig. Sy fast den lilla bottenplattan undertill.

Även jag har provat ris och andra produkter men upptäckt att ris börjar lätt att gro för att sedan mögla. 




Sy fast armarna.

Brodera  stjärnorna på  Luvan.

Gör en garn tofs, böj piprensarens ände ca 3-4 cm ner så att man kan trä igenom tofsen i öglan på piprensaren. Bild 1 
Trä piprensaren med tofsen igenom och dra till genom att vira några varv med det röda garnet för att sedan fästa med något stygn. Bild 2, 3, 4 och 5
klipp och forma tofsen så att en jämn boll bildas. Bild 6






Fyll överdelen av luvan med vadd, prova luvan på huvudet först och se om det blir lagom. Om piprensaren är för lång så böj upp den,
För fastsättning av luvan använd textil lim.




Använd några knappnålar att fästa luvan med ca 10- 15 min så att limmet sätter sig.

Pensla på lite färgpuder på näsan och kinderna. Jag tror säkert att man kan använda vanligt puder rouge eller färgkrita.
Klipp ut små hjärtan i hobby filt eller annat lämpligt tyg och limma fast dem.



Sist men inte minst böj till toppen på luvan så att en liten knorr bildas

Lycka till







Klicka  HÄR



7 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Du är så duktig på att virka, de små tomtarna är så rara! Du är också duktig på att skapa mönster, det är skickligt.
Önskar dig en fin helg!
Kram Eva

Inger sa...

Så söta, ska försöka mig på dem!

Inger

Evas Pyssel sa...

Så superfina tomtar !! Och så snällt att du delar med dig av mönstret och en så utförlig beskrivning. Nu blir det inga fler tomtar gjorda här i år , men det kommer ju en ny jul så småningom. Nästa år ska jag börja julpyssla mycket tidigare. Man hittar så mycket trevligt nu och då hinner man inte. Träffade på en dam på Bubbetorps julmarknad . Hon gjorde stjärnor, vikta och hopsatta i varandra. Du skulle sett...hon hade ett helt bord fullt . Kanske du träffat på henne för hon var från Blekinge någonstans.
Ha en go´ julvecka. Kram Eva

Barwitzki sa...

Så søte nisser... jeg liker. Takk for oppskrifter.
Siste julegaver på strikkepinner... i gang :-)))
Fem dager... GLEDE... jipiiee... GLEDEhilsen til deg.
Viola

Elisabeth sa...

Så söta tomtar! Jag för att du delar med dig!

Unknown sa...

Superfina, tack för att du är så generös och delar med dig.

Angela Boer sa...

Tack så mycket!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails